perjantaina, kesäkuuta 14, 2013

Jules-sukat

Taas tuli tarve neuloa villasukat eläkkeelle lähtevälle. Ja aikaa neulomiseen oli reilu viikko. Miksi ihmeessä nämä eläkkeelle lähtijät eivät voi kertoa aikeistaan hyvissä ajoin...

Koska aikaa sukkaparin neulomiseen oli vain reilu viikko, päätin valita langaksi 7 Veljestä ja sitten pitikin vain löytää sopiva ohje. Jules-sukat löytyivät googlaamalla ja käytin rinnakkain sekä alkuperäistä ohjetta että Eilen tein -blogin suomennettua ohjetta. Mielestäni kiva ohje ja lopputulos miellyttää ainakin omaa silmääni.


Ohje: mukaillut Jules-sukat
Lanka: Novita 7 Veljestä, vajaa 150 g
Sukkapuikot 3,25 mm

Kesä saa taas innostumaan kasvivärjäyksestä. Nämä langat on kuitenkin värjätty vielä viime kesänä kerätyillä kasveilla. Keltainen väri on pietaryrtin kukista, joita minulla oli iso pussillinen pakastimessa. Pohjalanka oli puhtaanvalkoista Seiskaveikkaa, ja olin vähän pettynyt, että langasta ei tullut heleämpää keltaista. Haalea oranssinsävy on peräisin puolestaan tiikerikaunosilmästä. Kasvatin viime kesänä tiikerikaunosilmää isossa ruukussa ja sain siitä juuri ja juuri riittävästi kukkia yhden lankavyyhdin värjäämiseen. Kuivattuja kukkia oli muistaakseni noin 20 grammaa, eli on riittoisa värikasvi.





2 kommenttia:

Tiina kirjoitti...

Kivat sukat! Varsi tekee just vähän jujua perussukkaan.

Mä olen saanut todella hehkuvan keltaista pietaryrtin kukista kun olen tuoreeltaan keittänyt. Mulla tuo kukka tarkoittaa sitä terttua ja noin kymmentä senttiä sen alla. En todellakaan oo pelkkiä kukkateriä keitellyt. Voisikohan tuo pakastaminen loiventaa tuota väriä vai onkohan mulla sit ollut kovin paljon niitä kukkia? Kaamea haju siitä keitoksesta ainakin on lähtenyt :-) Punasipulin kuoria olisi tuossa odottamassa keittäjäänsä...

Ripsu kirjoitti...

Olet kyllä ihana työkaveri, kun jaksat muistaa eläkkeellelähtöä neulelahjalla! Varmasti arvostavat!

Mä oon aina ihaillut kasveilla värjättyjä lankoja. Sullakin on taas tosi ihanan väriset langat!